Belgische onlinesupermarkt RAYON viert eerste verjaardag

 

Rayon, een 100% Belgische onlinesupermarkt, viert zijn eerste verjaardag. Bij de opstart van Rayon had de e-commerce in België net een ongeziene groeispurt achter de rug, aangedreven door een coronajaar. Een jaar later is de e-commercesector een blijvertje, met ook heel wat buitenlandse spelers op de markt. Toch slaagt Rayon erin om zijn plaats in het landschap in te nemen. De onlinesupermarkt focust op producten van dichtbij, dagvers geleverd door lokale leveranciers. Het klantenaantal groeit én klanten worden steeds loyaler. Voor Smartmat, het bedrijf achter Rayon en de Belgische maaltijdbox Foodbag, bewijst het dat ze een sterke formule beet hebben en er nog heel wat toekomstmuziek in ‘online grocery’ zit.

“We brengen een 100% Belgisch verhaal en laten ons niet opnieuw de kaas van onze boterham eten door buitenlandse spelers”

Stéphane Ronse, CEO van Smartmat: “Ook de Belg is met het losbarsten van de coronacrisis massaal aan het online shoppen geslagen. Zo hebben we onze achterstand met de buurlanden ingehaald. Maar in de markt van de onlineverkoop van verse voeding (online grocery) zit nog veel ruimte voor groei. In landen als het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Zweden is producten zoals groenten, fruit, droge voeding en huishoudproducten online aankopen en laten thuisbezorgen, intussen goed ingeburgerd. Logisch, want het is heel gemakkelijk en je spaart er als consument wekelijks 1 tot 2 uur tijd mee uit. Technologie is ook een katalysator voor wat in een fysieke supermarkt nooit mogelijk zal zijn. Denk maar aan filteren op allergenen of allergieën, zodat je alleen producten te zien krijgt, op maat van jouw persoonlijke dieetwensen. Toch hinken de Belgen achterop. Slechts een kleine 4% heeft al een of meerdere keren zijn boodschappen online besteld. Volgens een studie zou dit tegen 2025 naar 8% stijgen. Ook BeCommerce kwam tot onlangs tot de conclusie dat hier voor de Belgische markt nog veel groeipotentieel zit. Maar ook hier bestaat het risico dat, net als voor de rest van onze e-commerce, de groei vooral ten goede van buitenlandse spelers zal komen. Met Rayon brengen we een 100% Belgisch verhaal en laten we ons de kaas niet opnieuw van onze boterham eten.”

Kraakvers en van bij ons

Maar waarom zou een klant, in een land waar er haast nergens ter wereld zoveel fysieke supermarkten per vierkante kilometer zijn, zijn boodschappen doen bij een onlinesupermarkt? Los van gemak en tijdwinst, voordelen die ook andere spelers aanbieden, zit het succes van Rayon vooral in de versheid van de producten en het aanbod, dat opmerkelijk veel ruimte geeft aan kleinere merken en lokale producenten.

● In tegenstelling tot de klassieke retail stuurt Rayon de bestellingen van zijn klanten rechtstreeks door naar zijn leveranciers. Die leveren dan ‘s ochtends vroeg de producten bij Rayon die ze op hun beurt ’s middags en ‘s avonds bij de klanten thuisbezorgen. Op die manier wordt amper tot geen voedsel weggegooid en komen de boodschappen veel verser bij de klanten toe.

● Om en bij 50% van de aangeboden goederen komen van Belgische leveranciers en producenten. Rayon kiest vaak voor minder bekende merken, die minstens dezelfde kwaliteit als de grotere merken bieden.

● Rayon levert als enige speler in de markt in heel België.

Kleinere en lokale producenten tot bij een groot publiek brengen

Voor heel wat beginnende of kleinere producenten met een mooi verhaal is het niet zo evident om toegang tot de retail te krijgen. Zo’n introductie gaat met een grote investering gepaard. Het vergt ook een grote planning en organisatie om de voorraad van hun producten in al die supermarkten constant op peil te houden. RAYON kan door zijn unieke manier van werken die merken makkelijk alsnog een groot bereik geven. Dit geeft heel wat van deze producenten de kans om ook eerst hun eigen productie en levering op punt te brengen, vooraleer ze de stap maken naar een introductie in een fysieke supermarkt.

De cijfers achter 1 jaar Rayon:

● De klant bestelt gemiddeld 2,1 keer per maand en de gemiddelde frequentie stijgt.

● Een gemiddelde winkelmandje bij Rayon bedraagt iets meer dan € 90. Het winkelmandje stijgt naarmate een klant frequenter bestelt. Dit betekent dat, eens het vertrouwen van de consument er is, hij of zij alle aankopen op dezelfde plek wil doen.

● 65% van de kopers zijn vrouwen / 35% zijn mannen. De vrouw blijft dus nog steeds de voornaamste verantwoordelijke voor aankopen (VVA) binnen het Belgische huishouden.

● 60% van de kopers komen uit Vlaanderen / 40% uit Brussel en Wallonië. Dit toont aan dat Rayon echt een Belgisch verhaal is.

● 40 – aantal medewerkers (verdeeld over de merken Foodbag en Rayon)

 

 
Debby Wilmsen